Julehandelen 2023: Vekst i netthandelen, og bærekraftig handel trender
Julehandelen øker med 3% fra fjoråret, ifølge tall fra Virke, takket være lavere strømpriser, lav arbeidsledighet og positive utsikter for at rentetoppen er nådd.
Forbrukernes økte tillit til egen privatøkonomi
reflekteres i endrede kjøpsvaner, med mindre impulshandling og mer
gjennomtenkte kjøp. Netthandelen fortsetter å vokse, med en økning på 4% fra
fjoråret, nå på 25 milliarder kroner. Julehandelen er spesielt viktig for bransjer
som lekebutikker, gullsmeder og bokhandlere som tripler omsetningen i desember sammenlignet
med resten av året.
750.000 planlegger å kjøpe brukte julegaver
En voksende trend er at forbrukerne velger gjenbruk. Ifølge Finn planlegger 750 000 (1 av 5 nordmenn) å kjøpe brukte julegaver - og gavene skal være billigere enn før. Den økende trenden på sirkulær økonomi gjenspeiles i valget av brukte alternativer, enten det er brukte klær, elektronikk, interiør, sportsutstyr eller leker, og flere velger aktivt mer bærekraftige alternativer.
Økt forventning: Bedrifter bør ta et aktivt ansvar mot sirkulær økonomi
Den voksende bevisstheten har ført til konseptet, Recommerce, som er en sammenslåing av ordene "reuse" (gjenbruk) og "commerce" (handel), og relaterer til kjøp, salg og handel av brukte varer og produkter. Dette konseptet har blitt stadig mer populært som en del av bærekraftig forbruk og den voksende bevisstheten om miljøpåvirkningen av forbruk.
I stedet for å kaste brukte varer, blir de gjenstand for recommerce, hvor de blir reparert, renovert eller pusset opp for å gjøre dem klare for en ny eier. Dette kan gjelde alt fra klær og elektronikk til møbler og bøker. Ved å delta i recommerce bidrar forbrukere til å redusere mengden avfall og utnytte verdien i allerede eksisterende produkter.
I dagens marked ser vi en økende bevissthet rundt dette og flere forbrukere forventer at bedriftene de handler varer av skal ha et tilbud når det kommer til recommerce.
Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hvor langt bedriften kan gå når det kommer til recommerce og forskjellige måter å tilby dette på, men noen klassiske tilnærminger er:
- Innbytteprogrammer: Kundene returnerer brukte produkter og mottar en rabatt ved kjøp av nye varer.
- Integrer brukte varer i sortimentet: Nettbutikker og/eller fysiske butikker kan inkludere en seksjon for brukte varer i butikk eller som egen kategori i nettbutikken.
- Reparasjonstjenester: Tilby reparasjonstjenester for produkter som er kjøpt i butikken. Dette trenger ikke begrenses av bransje, det er lov å tenke nytt og kanskje er det et utrolig godt argument for å faktisk handle hos nettopp deg også.
- Leasing / utleie: Utforsk modeller for leasing eller utleie av produkter. Dette gir kundene tilgang til produkter uten å måtte eie dem permanent. Etter utløpet av leieperioden kan produktene gjenbrukes eller resirkuleres.
- Delingsplattformer: Samarbeid med delingsplattformer for å tilby tjenester som deling av ressurser eller produkter.
- Investere i logistikk og returhåndtering: En effektiv logistikk og returhåndtering er avgjørende for å håndtere brukte varer. E-handlere bør investere i robuste systemer for å håndtere retur av varer, vurdere reparasjonsprosesser og sikre at produktene kan resirkuleres eller gjenbrukes på en bærekraftig måte.
- Tydelig kommunikasjon om bærekraft: Kommuniser tydelig om butikkens bærekrafts initiativer og recommerce metoder. Tydelig kommunikasjon hjelper kundene med å forstå butikkens engasjement for bærekraft og kan øke lojalitet
- Partnerskap med gjenbruksorganisasjoner: Bygg partnerskap med lokale gjenbruksorganisasjoner eller veldedighetsorganisasjoner. Dette kan gi butikken muligheten til å donere brukte varer til gode formål eller støtte gjenbruksinitiativer i lokalsamfunnet.
Fordeler ved å tilby recommerce:
Fordelene ved å ta en tydelig stilling til recommerce i din bedrift er mange. Recommerce er kjernen av bærekraftig forbruk og reduksjon av avfall. Det kan forlenge levetiden til produktene og skape økonomiske fordeler for forbrukerne som igjen skaper tillit og lojalitet til din merkevare.
Det trenger ikke nødvendigvis å være veldig kostbart eller ressurskrevende å implementere recommerce i din bedrift, men det kan ta litt tid. Derfor er kanskje ikke førjulstiden helt riktig for de største endringene, planlegg godt for 2024 sånn at du også kan tilby spennende recommerce løsninger til dine kunder i løpet av det nye året.
En ting er helt sikkert når det gjelder recommerce, og det
er at det har kommet for å bli. I takt med fokus på bærekraft og miljø, vil
også kravet fra forbrukerne om at samtlige bedrifter tilbyr en form for recommerce
komme. Da er det bedre å være tidlig ute og innovere på området, enn å være
sist i rekken.
Vil du ha flere tips?
Ann Kristin Sørensen
Rådgiver digital handel i Epinova
Ann.kristin.sorensen@epinova.no