Fremtidens nettbutikk for Granngården

Etter oppkjøpet av svenske Granngården ønsket Felleskjøpet en felles e-handelsplattform for å muliggjøre standardisering på tvers av deres nettbutikker.

Med sine 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge er Felleskjøpet den viktigste leverandøren av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk. I 125 år har Felleskjøpet sikret gode leveranser av både råvarer, produkter og tjenester til den norske bonden.

Utfordringen

Siden Felleskjøpet kjøpte det svenske selskapet Granngården i 2016, har trykket på netthandel bare økt og tiden var nå kommet for å bygge en felles e-handelplattform i skyen for Felleskjopet.no og Granngarden.se.

Granngården ville ha et splitter nytt nettsted hvor det viktigste for satsingen var å møte brukerbehov, styrke posisjonen som en kompetanseaktør og få konverteringsraten til å fly – en nydelig ambisjon – og utfordring! Målet var også å forbedre kjøpsopplevelse, der kunden lettere skulle finne det de søker både i fysisk butikk og digitalt.

Komplett leveranse

I utviklingen av en felles e-handelplattform bisto våre selskaper Northern Beat, Epinova og Novanet, som en komplett tverrfaglig leverandør.

Northern Beat har hatt ansvaret for innsiktsarbeidet. Innsikt har som i de fleste prosjekter, vært helt sentralt for å lande på riktige valg underveis. De har snakket med butikkansatte, marked, kundene og kundeservice underveis i prosjektet. Sammen med Grangården falt valget på et konsept som innebar å skape en «smart» nettbutikk som gir brukerne gode råd underveis. Northern Beat har hatt ansvaret for hele UX arbeidet og har jobbet tett med Epinova og Novanet for å realisere løsningene.

Om løsningen

Epinova har levert den digitale tjenesteplattformen som er bygget opp av separate mikrotjenester for å enklere kunne koble den nye løsningen til felleskjøpets eksisterende og kommende forretningssystemer. Dette gir løsningen mulighet til å skape samme handelsopplevelse på tvers av plattformer. Nettbutikken er satt opp i en kombinasjon av Microsoft Retail server og  Optimizely Commerce (tidligere Episerver). 

Første fase av prosjektet var å få granngarden.se i ny drakt og over på ny plattform. I mars 2021 gikk løsningen på lufta gjennom en betaversjon.

Teknologi

Produktanbefalinger basert på adferd 

Apptus er en sentral del i løsningen knyttet til personalisering. Med andre ord vil en bonde og en hundeoppdretter oppleve nettsiden forskjellig. Produktanbefalinger, søkeresultat og prioritering av kategorier er tilpasset bruksmønsteret til sluttbrukeren. 

Mer enn bare et PIM 

Riversand benyttes for produkthåndtering, mediebibliotek og masterdata. Denne PIM/DAM/MDM-løsningen er også koblet opp mot tjenesteplattformen. Tjenesten sørger for at produktdata til enhver tid er oppdatert. Riversand holder også orden på mediebiblioteket og masterdata som butikkinformasjon samt annen informasjon som skal kunne distribueres i alle kanalene til Felleskjøpet. 

Tverrfaglig miljø = komplett leveranse

Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan NOVA samarbeider på tvers som en komplett tverrfaglig leverandør. Novanet som har spisskompetanse på systemutvikling og arkitektur var med i avsluttende fase av prosjektet og bisto med feilretting, optimalisering og utvikling av integrasjoner mot eksterne tjenester som Klarna, Unifaun og Google/Facebook Commerce.

Granngårdens kunder kan nå handle mer smidig med Klarna på nett, noe som de tidligere kun kunne tilby i fysisk butikk. Granngårdens e-handelsleveranser sendes både fra butikkenes lager, fra sentrallager og direkte fra leverandør gjennom fraktmotoren Unifaun. Et komplekst system som gir tilgang til alle selskapets produkter og lagersaldo.

Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Apptus, Riversand og våre selskaper Epinova, Northern Beat og Novanet.